چرا تلویزیون خود به خود خاموش می ‌شود؟

هنگام تماشای برنامه مورد علاقه خاموش شدن ناگهانی تلویزیون می تواند بسیار خسته کننده باشد . وقتی این اتفاق می‌افتد یک یا چند دلیل داشته و مطمئنا ربطی به ارواح ندارد . شما به راحتی می ‌توانید با دستورالعمل های ذکر شده در این مقاله این مشکل را حل کنید.
در حالی که ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که باعث خاموش شدن خود به خودی تلویزیون می‌شوند رایج ترین دلایلی که در بیش از ۹۵ درصد موارد تایید شده است را بررسی خواهیم کرد.

چرا تلویزیون به صورت خود به خود خاموش می ‌شود؟

1. فعال بودن تایمر تلویزیون

از آنجایی که همه اعضای خانواده از تلویزیون استفاده می کنند ممکن است یکی از افراد تایمر تلویزیون را تنظیم کرده باشد تا راس ساعت مشخصی خاموش شود . این مسئله در بسیاری از موارد یکی از دلایل اصلی خاموش شدن خود به خود و ناگهانی تلویزیون است برای غیرفعال کردن این گزینه باید آن را خاموش کنید . برای این کار ابتدا تلویزیون را روشن کرده و دکمه منو را بر روی کنترل از راه دور دستگاه فشار داده و وارد Setup شوید.
دکمه ENTER را روی کنترل فشار داده وارد منوی Time شوید.
از دکمه های جهت دار روی کنترل از راه دور برای انتخاب Timer استفاده کنید و دکمه اینتر را فشار دهید سپس صفحه timer ظاهر می شود.
با استفاده از کنترل از راه دور حالت تایمر را خاموش کنید، سپس دکمه Exit را فشار دهید تا از تنظیمات نیز خارج شوید.
در صورتی که تایمر خواب دستگاه فعال باشد همان مراحل بالا را دنبال کنید اما در عوض به تب تایمر خواب بروید.

2. دستگاه های جانبی HDMI و بازنشانی نرم افزار

در صورتی که یک آمپلی فایر و پخش کننده HDMI به تلویزیون وصل شده باشد ARC ممکن است سیگنال هایی را نیز دریافت کند که می تواند آن را به عنوان روشن تفسیر کند . در این مورد توصیه می شود تمام کابل‌های HDMI را جدا کنید و ببینید مشکل برطرف می شود یا خیر.
چه کاربر از یک تلویزیون ال ای دی مدرن با دسترسی به اینترنت یا یک تلویزیون ال سی دی قدیمی استفاده کند اولین کاری که باید انجام دهید این است که دستگاه را با جدا کردن آن از منبع تغذیه ، راه اندازی مجدد کنید سپس آن را دوباره روشن کنید.
در صورتی که تلویزیون شما دارای نرم‌افزارهای متنوعی است ارزش آن را دارد که به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید و نرم افزار ها را به روز رسانی کنید.
اگر تلویزیون دوباره خاموش شد سعی کنید Master reset یا Factory reset بازنشانی کنید . این دستورالعمل ها را می توانید در تنظیمات اصلی منوی تلویزیون پیدا کنید.
علاوه بر این اگر تلویزیون هوشمندی دارید که از طریق وای فای به اینترنت متصل است توصیه می شود بایوس سیستم یا نرم افزار تلویزیون را بروزرسانی کنید . در صورتی که به روز رسانی سیستم تلویزیون را درست نکند ممکن است اجزای اصلی با مشکل روبه‌رو شده باشد.

چرا تلویزیون خود به خود خاموش می ‌شود؟
چرا تلویزیون خود به خود خاموش می ‌شود؟

3. مشکلات منبع تغذیه

تلویزیون ممکن است در حین کار خراب شود و به دلیل مشکلات سیستم برق خود به خود خاموش و روشن شود. انواع اصلی تخلفات در منبع تغذیه تلویزیون شامل موارد زیر می باشند:

– تماس کاذب و دائمی در سوکت
مطمئن شوید که دو شاخه و پریز از وضعیت فنی خوبی برخوردار بوده و به درستی وصل شده اند.

– کابل برق در وضعیت نامناسبی قرار دارد.
بررسی کنید که کابل برق دارای اتصال کوتاه نبوده و دچار پاریدگی و بریدگی نشده است.

– بررسی کنید که آیا سیم برق به درستی به پشت تلویزیون وصل شده است یا خیر.

– افزایش برق یا منبع تغذیه معیوب
معمولاً رایج ترین مشکلی که باعث خاموش شدن خود به خود تلویزیون هوشمند می‌شود افزایش برق و منبع تغذیه معیوب است . افزایش ولتاژ یا اوج ولتاژ ممکن است باعث روشن شدن ناگهانی تلویزیون شود اگر خازن های منبع تغذیه قدیمی یا آسیب دیده باشند.

– کابل HDMI، اترنت یا آنتن آسیب دیده است.
وضعیت کابل ها مخصوصاً دوشاخه و عایق بودن سیم ها را بررسی کنید، زیرا گاهی اوقات مشکل از این موارد است.

4. گرد و غبار و رطوبت

در نتیجه آلودگی برد الکترونیکی با گرد و غبار اتصال کوتاه هادی های حامل جریان با گرم شدن بیش از حد اجزای نیمه هادی اغلب ممکن است رخ دهد . در این حالت برد های میکرو، تریودها یا دیود ها برای محافظت در برابر گرمای بیش از حد خاموش می شوند . بنابراین ضروری است هر چند وقت یک بار دستگاه را تمیز کنید تا از تجمع گرد و غبار بر روی آن جلوگیری شود.
برای رفع مشکل خاموشی های دوره‌ای به دلیل گرد و غبار باید تلویزیون را به سمت خود برگردانده و پیچ های آن را باز کنید، سپس گرد و غبار درون دستگاه را با یک برس نرم یا جاروبرقی پاک کنید و پیچ های آن را دوباره ببندید . پس از انجام این عملیات معمولا عملکرد تلویزیون به حالت قبلی باز می‌گردد.
‏آب نیز برای تجهیزات الکتریکی خطرناک است و می تواند تماس ها را اکسید کند و احتمالا اتصال کوتاه ایجاد می کند . کنتاکت های اکسید شده باید از رسوبات پاک شوند و گاهی اوقات با یک آهن لحیم کاری برقی لحیم کاری مجدد یا قلع کاری شوند.

5. آسیب های جدی

در صورتی که اقدامات فوق نقص دستگاه را تصحیح نکرد منبع نقص تلویزیون بسیار جدی تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد. راه حل در این مورد استفاده از خدمات امداد تی وی است. امداد تی وی مرکز تخصصی تعمیر تلویزیون در تهران است و با یک تماس می توانید از تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

امداد تی وی تعمیرگاه تخصصی تلویزیون در تهران

تعمیر تخصصی تلویزیون  ال جی ، سامسونگ ، سونی و … در منزل با 30 سال سابقه در تمام مناطق تهران و 3 ماه گارانتی تعمیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *